Wijthmen-Olympia’28 1-3 (0-0) Foto's van deze wedstrijd beschikbaar

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

7 november 2015 14:30

Velde, E.W. van der

Foto's van deze wedstrijd via het webalbum

Wijthmen-Olympia’28 1-3 (0-0)

68. Robert Wursten 0-1.

80. Erik Schonnewille 1-1.

88. Cees Pieter Dronkers 1-2.

90. Guus Tichelaar 1-3.

Datum: 7 november 2015

Het verslag van Olympia'28:
Koploper Olympia op bezoek bij Wijthmen

Zaterdag staat de negende competitiewedstrijd van het seizoen 2015/2016 op het programma. In Wijthmen is hekkensluiter vv Wijthmen de tegenstander van koploper Olympia’28. Afgelopen zaterdag heroverde Olympia’28 de koppositie in een rechtstreeks duel met Batavia’90 en pakte de ploeg van Melchior Schoenmakers daarmee gelijk de eerste periode. “Leuk zo’n prijs, maar kampioen worden is de doelstelling”, verklaarde de trainer echter na afloop van de wedstrijd terecht.

Op papier lijkt de wedstrijd tegen vv Wijthmen niet de moeilijkste van dit jaar. De tegenstellingen zijn namelijk groot. Olympia’28 heeft als nummer één 22 punten uit 8 wedstrijden bijeen gevoetbald en een doelsaldo van 35 voor en slechts 5 doelpunten tegen. vv Wijthmen daarentegen heeft nog geen enkel punt en heeft een doelsaldo van 9 voor en 29 doelpunten tegen.

Wijthmen, een buurtschap van de gemeente Zwolle met zo’n 650 inwoners, beschikt over een redelijk grote vereniging met 3 seniorenelftallen, 6 jeugdteams en een damesteam. Olympia’28 heeft tot nu toe weinig problemen gekend tegen de zwakkere broeders en als men ook nu de concentratie kan opbrengen moeten de drie punten meegenomen kunnen worden naar Hasselt.

Wijthmen is opgericht in 1969 en in de historie zijn geen wedstrijden tegen Olympia’28 te ontdekken in competitieverband. Wel komt men daar bekende Hasselter trainers tegen. Zo was Epke Brouwer trainer van vv Wijthmen van 1977 tot 1982, Henk Bruins in de seizoenen van 1988 tot 1992 en Bert Heldoorn, de huidige trainer van onze A-junioren, van 1992 tot 1996. De huidige trainer is Marcel Poppe, die aan zijn derde seizoen bezig is in Wijthmen.

Tot 1997 speelde de club in de afdeling Zwolle en daarna hoofdzakelijk in de 4e klasse op een viertal seizoenen 3e klasse na. De laatste vier jaar is vv Wijthmen constant in de onderste regionen van de 4e klasse te vinden. Afgelopen zaterdag verloor vv Wijthmen uit bij Wilsum met 2-1. Voor het team van trainer Melchior Schoenmakers zaterdag de taak om onderschatting te voorkomen en de koppositie waar te maken na de uitstekende overwinning van afgelopen zaterdag.

Voor de Olympia’28 supporters het adres van vv Wijthmen: Sportpark “De Elshof”, Erfgenamenweg, Wijthmen.

(Gepubliceerd op: 2015-11-07 op Olympia.nl)

Olympia wint, maar vraag niet hoe, van Wijthmen

Kampioen word je door ook je slechte wedstrijden te winnen. En man, man, man; wat een slechte wedstrijd speelde Olympia’28 op een druilerige zaterdagmiddag tegen hekkensluiter Wijthmen. Na de topper tegen Batavia van een week eerder die zinderde tot in de vingertoppen dachten de mannen van trainer Melchior Schoenmakers het klusje tegen de hekkensluiter ook wel op een half been te klaren. Ze kwamen bijna bedrogen uit, maar ontsnapten als een ware Houdini; 1-3.

Nul punten had de thuisploeg voorafgaand aan de wedstrijd tegen Olympia. Dat de koploper ging winnen leek vooraf een vaststaand feit, net zoiets als dat de zon de volgende dag weer op zou komen, de vraag was alleen hoe groot de uitslag zou worden. Niets was minder waar. Dertig ellenlange minuten gingen er voorbij voordat Guus Tichelaar een eerste kans, of iets wat een beetje kon doorgaan voor een doelpoging, produceerde.

De thuisploeg daarentegen speelde fris van de lever, knokte voor elke centimeter en kreeg zowaar een paar keer de mogelijkheid om doelman Rutgher Bruins – hij verving Peter Fijnheer die geblesseerd op de bank toekeek, net als zijn collega Jeroen Bos – te testen. Niet altijd werd het super uitgespeeld, maar de thuisploeg probeerde er in ieder geval wat van te maken.

“Het doet pijn aan de ogen”, vertelde Melchior Schoenmakers in de rust tegen zijn ploeg en daar was geen woord Spaans bij. Maar ook na de pauze met de vlak voor de rust ingevallen John Zandink en de in de rust ingevallen Matthan Admiraal en Cees Pieter Dronkers ging het niveau nauwelijks omhoog. Wel kwamen er een paar kansjes, maar het vizier stond nog niet op scherp.

Tekenend voor de wedstrijd was de manier waarop de kopbal van Robert Wursten uiteindelijk tergend langzaam over de doellijn rolde. Het maakte Olympia niet uit, het o zo belangrijke doelpunt was binnen. Het zou wel voldoende zijn toch? Wederom was niets minder waar, na een aantal goede mogelijkheden voor de thuisploeg stond het een kwartier voor tijd ineens 1-1. Volkomen terecht overigens. De schrik sloeg Olympia om het hart. Het zou toch niet?

Nee, was het antwoord. Een snelle aanval, waarschijnlijk de eerste van de middag, eindigde bij Dronkers die de bal bekwaam in de verre hoek schoof. Een heerlijke solo van Tichelaar betekende even later zelfs de 3-1, eigenlijk een beetje teveel van het goede, maar niemand die erom maalde in Hasselt. Zeker niet nadat bekend werd dat concurrent Batavia zich op eigen veld had verslikt in Reaal Dronten en het gat groeide tot drie punten. Het kan verkeren.

Zaterdag wacht EDON, geen onbekende voor Schoenmakers en co. En, zeker gezien de moeizame vertoning tegen Wijthmen, geen wedstrijd die licht opgevat kan worden. De nummer vier van de competitie komt op bezoek in Hasselt, aanvang 14:30 uur. Uw steun is zeker gewenst.

(Gepubliceerd op: 2015-11-09 op Olympia.nl)