Wederom 3 punten voor Wijthmen 1

Wijthmen 1

Mannen, 1, 4e klasse C

2 december 2017 14:30

Bron: De Stentor door  MARK VAN DER VEGT.

Wie genoeg wedstrijden bekijkt, komt vanzelf een speler tegen die overduidelijk te goed is voor het niveau waarop hij speelt. Alex Bertelink (Wijthmen) is zo'n speler.

Slechts 22 jaar oud, niet al te groot, maar een behendige speler die zijn techniek vooral functioneel etaleert. Verdwaald op de linksback-positie - want met zijn man meegelopen - doet Bertelink niets raars, maar rost hij de bal met zijn chocoladebeen het bijveld op; aangespeeld op de rand van de zestien, zet hij met een hakballetje achter het standbeen bijna de spits alleen voor het HTC-doel. Vlak voor de ploegen de kleedkamer gaan opzoeken - met 1-1 op het scorebord - mag Bertelink nog even een vrije trap nemen. Vanaf twintig meter knalt hij de bal nog even snoeihard op de verre paal.
De tweede helft is 42 seconden jong, als Bertelink in de diepte wordt gestuurd. Hij is snel genoeg om de meegelopen verdediger af te schudden en eenmaal één tegen één met doelman Kevin Ester, is een lichte lichaamsschijnbeweging genoeg. Ester gaat naar de grond, Bertelink glijdt om hem heen en tikt de bal in het lege doel: 1-2.
Een voorsprong die vijf minuten later verdwijnt omdat arbiter Hachmang een ongelukkige handsbal van Kai Smits met een strafschop bestraft (Jordy van Dartel, 2-2).
Wijthmen beantwoordt deze tegenvaller met een waar beleg op het vijandelijke doel. Het levert een aantal kleine kansen op, en drie vrije trappen die van doelman Ester even de meest bezongen HTC-speler maken.

Spitsenkopbal

Dat duurt twintig minuten en dan scoort Wijthmen. Een doelpunt zo simpel dat het mooi wordt. Erik Schonewille die als een rechtsbuiten achter de dieptepaas aangaat en, bijna vanaf de achterlijn, een perfecte voorzet geeft. De bal vliegt over de naar de eerste paal gesnelde Ron Nijboer en over de verdediger in Nijboers' rug. Achter dit duo staat Bertelink verdekt opgesteld. Zijn kopbal is prima: gecontroleerd dirigeert Bertelink de bal naar de verre hoek. Een echte spitsenkopbal, met als klein minpuntje dat de bal inderdaad onhoudbaar langs doelman Ester gaat, maar door de binnenkant van de paal wordt gekeerd. Met de doelman op de grond, is de rebound voor de oplettende Nijboer: 2-3.
In het restant van de wedstrijd valt HTC aan, krijgt het enkele kansjes, maar weet het nooit echt aanspraak op een punt te maken. Tot genoegen van Wijthmen-trainer Matuankotta, die genoot van zijn ploeg. En van Bertelink. ,,Lekker spelertje, hè. Wat hij bij Wijthmen doet?" lacht Matuankotta. ,,Nou, het is mijn neefje en hij deed afgelopen zomer 'ff niets qua voetbal' dus heb ik hem gevraagd lekker bij ons te komen. Hij heeft inderdaad potentie, ja. En het kwam er vandaag ook bij 'm uit. Maar dat geldt voor het hele elftal. Zeker in de tweede helft."

Foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn en zichtbaar in het webalbum.
Foto's zijn ook gemaakt door Hans Smit en te zien via deze link (sportief Zwolle)