VSW gelukkig tegen Wijthmen

Wijthmen 1

Mannen, 1, 4e klasse C

17 februari 2018 14:30

Mark van der Vegt (Stentor 19 febr. 2018)
Het decor bij VSW tegen Wijthmen is adembenemend, maar de wedstrijd valt eerder in de categorie 'matig'

VSW versus Wijthmen. De voorjaarszonneschijn glijdt over het platteland en over de verstilde wieken van de Windesheimer molen, terwijl langsrazende treinen het 'stadiongeluid' overstemmen. Veel Hollandser wordt het niet. Dit geweldige decor is ook het toneel van een zeer matige wedstrijd(2-1).

De eerste helft is een test voor iedere voetballiefhebber. Twee ploegen die als twee geblindeerde chimpansees op een flipperkast staan te spelen. Het is hotseknotsbegoniavoetbal waar zichzelf respecterende begonia's zich van distantiëren. In die mêlee van matigheid tonen de bezoekers zich nét iets beter dan VSW. Wijthmen smijt met haar krachten en jaagt VSW op eigen helft af, terwijl de thuisclub vooral probeert te voetballen - wat dus niet lukt. Alsof deze derby ook met 80 procent inzet wel gewonnen kan worden.

Dat VSW tóch op voorsprong komt, is dan ook even verrassend als onrechtvaardig. Dat dit gebeurt vanuit een stilstaande situatie is dan weer vrij logisch te noemen. Dat deze treffer door Joey Platenkamp gemaakt wordt, is vervolgens weer onverwacht. Want Platenkamp - topschutter en misschien wel de beste speler van VSW - speelt een eerste helft alsof voetbal een individuele sport is en alsof herhaaldelijk balverlies niet iets is waar je je druk over hoeft te maken. Dat levert onderling ook irritatie op. Dus als Platenkamp scoort, loopt hij bijna met tegenzin weg van het doelpunt. ,,Is dat zo?", vraagt verdediger Ramon van den Bosch. ,,Wat ik in ieder geval zeker weet is dat we als elftal gewoon ondermaats bezig waren. Geen felheid, geen overtuiging. En dat past niet bij ons en al helemaal niet als we tegen Wijthmen spelen. Want je weet dat die er vol op gaan. Ze zoeken de duels op, geven alles en daar kun je niet halfbakken op reageren", aldus de centrumverdediger, die aan het woord komt omdat hij in de tweede helft verantwoordelijk is voor hét hoogtepunt van de middag. Hoewel 'verantwoordelijk' misschien niet helemaal het goede woord is.

Maar eerst even het 'uit de kleedkamer komen' van de thuisploeg. Achtergelaten heeft de ploeg de bijna schouderophalende gemakzucht en daarvoor in de plaats heeft het inzet en vechtlust meegenomen. Met het verstrijken van de minuten krijgt Wijthmen ook de rekening van de reeds verrichte arbeid gepresenteerd, de motor begint te sputteren.

Scheidsrechter last onderonsje in met de coach van Wijthmen

In de 80ste minuut is daar dan het hoogtepunt, als Van den Bosch het vijandelijke doel onder vuur neemt. Dat doet hij vanaf eigen helft. De achteruit lopende Max Beernink grijpt met graaiende handen in lege lucht terwijl de bal van Van den Bosch precies op het juiste moment daalt en onder de lat tegen de touwen ploft. Een onwaarschijnlijke treffer. ,,Nee, geen 'bewussie'. Het was gewoon een verdedigende actie. Ik stond er zelf ook van te kijken."

In de slotfase komt VSW door een treffer van Sander Nijmeijer nog even in de problemen. ,,We ontsnappen hier aan puntverlies", weet Van de Bosch. ,,Misschien krijgen wij zelfs te veel. Maar da's ook voetbal."

Sander Nijmeijer maakte het nog weer even spannend

Foto's - gemaakt door Caroline Eenkhoorn - zijn te zien via het webalbum.

Scoreverloop:

45. Joey Platenkamp: 1-0

80. Ramon van de Bosch; 2-0

94. Sander Nijmeijer 2-1.