De nul voor Max en eerste elftal komt op stoom

8 november 2021 9:00

Het eerste elftal lijkt op stoom te komen. Ook qua punten. De thuiszege (2-0) tegen het hooggeplaatste Reaal Dronten was dik verdiend. Bijzonder detail: Max Beernink boekte een persoonlijk succesje als doelman: hij hield de nul, voor het eerst dit seizoen. Een vorm van beloning voor zijn goede keeperswerk, dertien tegentreffers ten spijt.

Beide Wijthmense doelpunten vielen voor rust in een tijdsbestek van enkele minuten en Jari Ebeling stond aan de basis van allebei. De snelle linkerspits bediende eerst de goed spelende Wouter Klei (foto). De middenvelder haalde hard uit. Even later was de beurt aan Jarri Dunnink om de voorzet van Ebeling op waarde te schatten.

Training Marc Helderman had zijn elftal, dat een week eerder de eerste seizoenoverwinning boekte tegen Kampen, in stand gehouden. Begrijpelijk, want na een moeizame, toch ook ongelukkige competitiestart en drie nederlagen op rij, was het zoeken naar vastigheden en vaste waarden. Op de reservebank was het dringen geblazen van vooral jeugdig talent, dat vol ongeduld wacht op zijn kans. Hoewel vervelend voor de bankzitters, een ideale situatie voor de trainer, het team in zijn totaliteit en de club.

Reaal Dronten kwam, weliswaar op grote afstand van koploper Dieze West, als nummer twee van de vierde klasse D. De runner-up uit de polder begon ook redelijk, creëerde een handvol kansen, maar Wijthmen bleef vrij eenvoudig overeind. Een paar slippertjes in de verdediging en slordigheden in de opbouw bleven onbestraft. Naarmate de tijd verstreek, kantelde het spelbeeld in Wijthmens voordeel.

Na de twee thuisdoelpunten was de wedstrijd in feite beslist. Reaal Dronten kwam er eigenlijk niet meer aan te pas en Wijthmen ging steeds beter spelen. De ene na de andere mooie aanval rolde op het doel van de tegenstander af. Enig puntje van kritiek: er hadden er nog wel één of twee extra in gemogen. Want kansen waren er. Maar dat was een luxeprobleem, want er werd achterin niets meer weggegeven. Het eerste elftal is na twee zeges terug in de middenmoot.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Marc Schonewille, Dylan Fidder, Sven Poppe, Wouter Klei, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Jarri Dunnink (Jari Krul), Max Spijkerman (Jim Tijhaar) en Jari Ebeling.