Winst in derby met venijn in staart

5 maart 2023 9:45

Het eerste elftal had reden tot feestvieren. En dat was – in sportief opzicht althans – een tijdje geleden geweest. De enige echte derby, uit bij VSW, werd na meer spanning dan goed voetbal met het kleinst mogelijke verschil gewonnen: 1-0.

Het enige doelpunt van de wedstrijd kwam al in de eerste helft van de bepaald niet hoogstaande wedstrijd op naam van Jari Ebeling, die een vrije trap van afstand raakschoot. Kort daarvoor had VSW-doelman Youri Dekker al zijn talenten moeten aanspreken bij een inzet van Stan Noordman, die de kruising in leek te vliegen.

Een blije Wijthmen-trainer Marc Helderman vond na afloop dat zijn ploeg te weinig had gedaan met  de geboden ruimte om voetballen. Maar met de drie punten op zak was hij niet de kniesoor, die daarop lette. Zeker niet nadat hij de wedstrijd in alle rust had na beschouwd. Het was een aantal keren flink billenknijpen voor de roodwitten geweest.

Het echte venijn van de wedstrijd zat in de staart. In de blessuretijd zelfs. Nadat Wijthmen al een aantal keren goed was weggekomen, en Tom Diepman de kans op 0-2 miste (naast), leek de gelijkmaker onvermijdelijk. Helemaal nadat een (lichte) overtreding van Max Beernink bestraft werd met een penalty. De doelman van Wijthmen had al geel op zak voor het wegtrappen van de bal (dom), maar mocht blijven staan van de scheidsrechter. Max kon daardoor uitgroeien tot de gevierde man bij Wijthmen door de strafschop te stoppen.

Volgende week (11 maart) wacht de thuiswedstrijd tegen Kampen, ook een ploeg, die zich ophoudt  in de onderste regionen van de vierder klasse E. De wedstrijd op De Elshof begint om 14.30 uur. Wellicht dat Nick van Gurp dan weer minuten kan maken. Na hersteld te zijn van een zware knieblessure zat de topscorer van Wijthmen in Windesheim op de reservebank. Trainer Helderman kon het zich veroorloven de rentree van de doelpuntenmaker nog even uit te stellen.

De elf namen van Wijthmen: Max Beernink, Stefan en Wouter Klei, Mark Schonewille, Jeroen Webbink, Sander Nijmeijer, Jari Ebeling, Tom Diepman, Stan Noordman, Max Streppel, Lukas de Wit.

Invallers: Joran van der Vechte, Max Spijkerman, Karl Pruim.