Regen aan doelpunten

10 december 2023 12:00

Het regende onophoudelijk op Sportpark De Elshof. Dat begon vlak voor het eerste fluitsignaal en hield tijdens de wedstrijd niet meer op. Het regende ook doelpunten deze zaterdagmiddag. Tegenstander SV Zalk werd door het eerste elftal met 7-0 afgedroogd.

Het was een eeuwigheid geleden, dat de roodwitten zo gemakkelijk zo ruim wonnen. Niet alleen de uitslag bood perspectief, meer nog het vertoonde spel. Het liep als een tierelier tegen Zalk, dat toch als nummer vijf op de ranglijst aan de wedstrijd begon.

Bij het begin van de winterstop is de voorlopige conclusie: Wijthmen draait lekker mee in 5C. De achterstand op Noord Veluwe Boys (vijf verliespunten) is nog te overzien. Geen enkele tegenstander was beter te noemen (al moeten er nog wel twee duels uit de eerste competitiehelft worden ingehaald). Wel werden onnodige punten gemorst (tegen HTC, MVV, Marienheem en ook Noord Veluwe Boys had er meer ingezeten).

Er zit dus nog muziek in zo halverwege de competitie. Zeker – zoals tegen Zalk – als de lijst met blessuregevallen bijna leeg is. Op volle kracht was Zalk geen partij voor Wijthmen. Met Nebi Öztürk, Nick van Gurp, die weer wat van zijn oude scherpte etaleerde, en William van Oene als de meest offensieve spelers werden de kansen aaneen geregen. Stan Noordman bleef ouderwets gaan aan de rechterkant en Sander Nijmeijer kreeg alle gelegenheid om het spel te versnellen en met passes te strooien.

Na een handvol minuten was het al raak. Nebi Öztürk deed het voorbereidende werk, de opgestormde Stan Noordman gaf het laatste tikje. Een mooie combinatie met Nick van Gurp werd afgerond door William van Oene, die kort daarvoor een open kopkans had gemist. Nick van Gurp kopte de stand naar 3-0 uit een voorzet van Stan Noordman. De ruststand werd door Sander Nijmeijer op 4-0 vastgesteld, vanaf de penaltystip nadat Nebi Öztürk was neergelegd.

En Max Beernink? De bijna wekelijks uitblinkende doelman stond vooral te koukleumen, maar stond wel op zijn post bij de enkele kans voor Zalk. Ook dat is een kwaliteit.

Na rust ging Wijthmen verder op de ingeslagen weg. Ook toen Zuidema aan het wisselen sloeg. Tegen het op de grond liggende Zalk was het een stuk gemakkelijker, maar al vaker in dit seizoen gaf Wijthmen blijk van zijn fitheid. Sander Nijmeijer schoot van buiten het strafschopgebied nog op de paal, maar Lucas de Wit (zijn eerste balcontact), de jarige Jari Krul (een streep) en Nick van Gurp (zijn tweede van deze middag) tilden de eindstand naar 7-0. Ondanks de zware bewolking, de regen en de kou scheen de zon boven De Elshof. Een beter begin van de winterstop was niet te bedenken geweest.

De foto’s bij het verslag zijn gemaakt door Robin Schoemaker. De competitie wordt op 20 januari hervat met de inhaalwedstrijd tegen Koninklijke UD, om 14.30 uur op De Elshof.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Wouter Klei (Jari Krul), Mark Schonewille, Jeroen Webbink, Niek Holtermen (Thijs Hülsmann), Maikel Frijlink (Tom Diepman), Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, William van Oene (Lucas de Wit), Nebi Öztürk (Joran van der Vechte).