OVERPEINZINGEN VAN EEN AANVOERDER OP VAKANTIE

24 januari 2024 6:45

Vroeger was alles beter wordt er vaak gezegd. Grote kletskoek natuurlijk, maar het refereert vaak aan mooie momenten uit het verleden waaraan we goede herinneringen koesteren.
Als we denken aan ons voetbal in Wijthmen dan komen ook vaak deze mooie momenten in onze gedachten. Maar toch, een onderdeel bij het voetbalgebeuren in Wijthmen was vroeger altijd bijzonder te noemen. Ik doel op de hedendaagse voetbalverslagen van de diverse elftallen. Niet die van het 1e elftal, die vinden momenteel onderdak bij een fantastische schrijver, nee ik bedoel de voetbalverslagen van de lagere elftallen! Voetbalverslagen die vroeger als een bijna verplichting werden opgelegd door sommige leiders aan hun spelers. Waar kunnen we als supporters of belangstellende van het voetbal in Wijthmen iets vinden over het reilen en zeilen van deze elftallen, behalve dan natuurlijk de koele cijfers op onze site?

Dus ben ik even het archief ingedoken, want hoe zag dit er vroeger uit?

Ik vond een van de prachtige pareltjes uit de voetbalverslaggeving van  onze voetbalvereniging. Een uit 1983 daterend voetbalverslag van een destijds legendarisch leider van het tweede elftal:

OVERPEINZINGEN VAN EEN AANVOERDER OP VAKANTIE

Op vakantie in Oostenrijk, aan de voet van onbesneeuwde bergtoppen, dwalen mijn gedachten al gauw af naar jullie, broeders van het tweede.

En opeens kreeg ik de behoefte om mijn gedachten op papier te zetten.

Als aanvoerder van jullie, en eenieder weet dat ik dit erebaantje zeer serieus neem, vind ik het mijn plicht jullie op de importantie van dit jaar, dat wij nog maar pas zijn binnengestapt, te wijzen. Met grote innerlijke vreugde kijk ik terug op de talloze hoogtepunten in de eerste competitiehelft, maar regeren is vooruitzien en een kampioenschap behaal je niet door over het verleden, hoe mooi dan ook, te mijmeren.

Dit is niet het enige waarover ik het, stilletjes filosoferend in de bar van m'n Oostenrijkse hotel met zo'n eerlijke, heerlijke goudgele kornuit van een halve liter (ook wel Vanessa genoemd) voor me, wil hebben.

Terwijl m'n reisgenoten zojuist zijn begonnen aan hun 423e potje klaverjassen, zelf kan ik geen kaarten meer zien, wijs ik jullie nog eens op de onovertrefbare gezelligheid binnen ons hechte elftal. Voetbal is teamwork en dat kan niet worden verbeterd als de sfeer goed is.

Met plezier kijk ik dan ook al vooruit op de grandioze evenementen die op de feestkalender zijn geplaatst, onze tournee door Duitsland en de verrassing die Fred Stoel als organisator van onze jaarlijkse feestavond in petto heeft. Ik heb daar alle vertrouwen in.

Bovendien reken ik op de nodige bruiloften. Ik denk daarbij aan Jan Grolleman, Henk Hengeveld, Marten Bredewold en Jan Eikenoot, om er maar een paar te noemen. Jongens, ik vertrouw erop dat jullie binnenkort in het huwelijksbootje stappen, want je weet het: ik ben de dertig inmiddels ook al ruim gepasseerd en ik heb als voetballer ook niet het eeuwige leven. Voorlopig hoop ik jullie echter nog lange tijd van dienst te kunnen zijn.

Vanuit Tirol proost ik daarom met jullie op een goede samenwerking. Buiten sneeuwt het nog steeds niet. Dus schuif ik maar weer bij aan de kaart-tafel.

Om heel eerlijk te zijn stond ik nu het liefst tussen jullie tot de enkels toe in de modder op ons oergezellige trainingsveldje. Al regende het ook pijpenstelen.
Ik verheug me er nu alweer op. Tot ziens.

Jullie aller aanvoerder,

Wim Hakkenhaar

Ben Jij nu na het lezen van dit verslag enthousiast geworden, schrijf dan ook eens jouw verslag naar [email protected] en laat iedereen meegenieten van jullie prestaties op de grasmat.