Spanning volop, krappe nederlaag tegen koploper

28 januari 2024 15:45

Tot ver in de tweede helft leek het eerste elftal op weg naar een goed resultaat bij de hervatting van de competitie in 5C. Toch won Lemele met 3-2. Hartstikke zonde voor de ploeg van Sander Zuidema. De tweede gele kaart (dus rood) voor Jeroen Webbink (foto) en een strafschop gooiden roet in het eten. Lemele behield niet alleen zijn ongeslagen status, de jonge en fris spelende ploeg raakte ook uit zicht voor het dapper strijdende Wijthmen.

De roodwitten scoorden twee keer op bezoek bij de koploper, die tot dan slechts negen tegendoelpunten (in tien wedstrijden) had moeten toestaan. Bijna alle ingrediënten voor een lekkere voetbalpot waren aanwezig. Lemele verdedigde zijn titelkansen, Wijthmen streed voor aansluiting bij de kopgroep. Naast het spannende scoreverloop, de genoemde strafschop en vijf gele kaarten (alle voor Wijthmen) zorgden talrijke kansen en knappe reddingen van beide doelmannen en paniekerige situaties voor het doel van Wijthmen voor een enerverende wedstrijd.

Des te spijtiger was het, dat Nebi Oztürk vanwege werkzaamheden te laat in Lemele arriveerde. Pas in de 69e minuut bij de stand van 2-2 kwam hij in de ploeg, maar de aanleiding daartoe was nog vervelender. Hij verving namelijk Nick van Gurp, die met een ogenschijnlijk zware knieblessure van het veld moest worden gedragen na een ongelukkige botsing (knie tegen knie) met een tegenstander. In de eerste helft liep de maker van de 0-1 (bekeken schot over de doelman) ook al te strompelen na een tik tegen hetzelfde (rechter)been.

De tegenslag voor Wijthmen leek zich in de tweede helft op te stapelen nadat Jeroen Webbink van het veld moest, gevolgd door de nodige paniek in de Wijthmense gelederen. Nadat de snelle gelijkmaker moest worden toegestaan, leek de sportieve ellende compleet door een toegekende en benutte strafschop. Met kunst- en vliegwerk en goed keerperswerk van Max Beernink bleef Wijthmen staande onder de Lemeler druk. En zowaar, zoals dat zo vaak gaat, in de slotfase kregen de roodwitten nog een paar kansen goede kansen op een verdienstelijk gelijkspel. Maar William van Oene wist zijn kunststukje van voor rust, toen hij scoorde met een fraaie lob, niet te laten volgen door een tweede treffer.

De opstelling: Max Beernink, Michael Frijling, Wouter Klei, Marc Schonewille, Jeroen Webbink, Stan Noordman, Jari Krul (Niek Holterman, Mark Zuidberg), Nick van Gurp (Nebi Öztürk), Sander Nijmeijer, William van Oene (Lukas de Wit) en Joran van der Vechte.

Volgende week staat de stadsderby op het programma in en tegen VSW. Aanvang 14.30 uur.