Chagrijnige derby

4 februari 2024 16:45

Het chagrijn zegevierde bij Wijthmen. De slechte stadsderby bij VSW verdiende geen winnaar. En kreeg die ook niet. De uitslag van 0-0 was de enig juiste afspiegeling van de povere vertoning. Jari Krul werd uit het veld gestuurd.

VSW (blauw) tegen Wijthmen (rood) was een wedstrijd om gauw te vergeten. De laag geklasseerde thuisclub (nummer voorlaatst in 5C na zaterdag) streed met beperkte middelen. Met veel fysieke inzet en handenvol overtredingen (lang niet alle bestraft). Er werd af en toe niet geaarzeld de bal over de zijlijn te schoppen, zo ver als mogelijk.

Bij Wijthmen ontbraken vier vaste krachten: Nick van Gurp en Wouter Klei waren geblesseerd, Jeroen Webbing was geschorst en de van griep herstelde William van Oene zat op de reservebank. Maar dat mocht nauwelijks als excuus worden opgevoerd.

De roodwitten konden zichzelf verwijten mee te gaan in het niveau van de tegenstander en door met open ogen in de opgezette val te trappen. Te vaak werd op overtredingen gereageerd door commentaar te leveren. Gevoegd bij de aanvallende onmacht veranderde de clash der buurtschappen in een sacherijnig potje voor de ploeg van Zuidema. Wellicht dat VSW nog enige voldoening putte uit het resultaat.

Wijthmen begon al slecht. Het had zomaar 1-0 of zelfs 2-0 kunnen staan voor het hard spelende VSW, dat in de beginfase twee kansen kreeg. Later plofte een kopbal - min of meer bij toeval - op de kruising. Daarmee was de koek wel zo’n beetje op. Maar ook Wijthmen creëerde weinig tot niets. Slecht een paar afstandsschoten en een scrimmage in het strafschopgebied zorgden voor enige dreiging. Ook de na rust ingevallen Nebi Özturk kon geen potten breken. De rode kaart voor Jari Krul vlak na rust (wegens commentaar) veranderde niets aan het spelbeeld. Het was en bleef onder de maat. Dat besefte de ploeg zelf ook. Het sacherijn was met bakken ven de Wijthmense gezichten te scheppen.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Joran van der Vechte (Tom Diepman), Stan Noordman, Mark Schonewille, Niek Holterman, Thijs Hülsmann (Jesse Reins), Maikel Frijlink, Jari Krul, Sander Nijmeijer, Mark Zuidberg (William van Oene) en Lukas de Wit (Nebi Oztürk).

De foto’s zijn gemaakt door Robin Schoemaker.

Volgende week is Wijthmen vrij. Op 17 februari staat de inhaalwedstrijd tegen Koninklijke UD op het programma. Aanvang 14.30 uur op Sportpark De Elshof.