William van Oene schiet uit zijn slof

3 maart 2024 19:30

Het eerste elftal begon de uitwedstrijd tegen Mariënheem op een onzalig tijdstip (16.30 uur) maar won wel. En dik ook. De uitslag (1-4) was een juiste weerspiegeling van de verhoudingen in het veld.

De roodwitten speelden één van hun betere wedstrijden van het seizoen. De tegenstander werd op alle fronten afgetroefd. De verdediging, met de verdienstelijk spelende Jesse Reins opnieuw in de basis, gaf hooguit anderhalve kans weg. Het middenveld heerste met de actieve Jari Krul en degelijke Wouter Klei. Het steeds beter ingespeelde duo Sander Nijmeijer-Nebi Öztürk trok opnieuw de kar. Maar de gevierde man was William van Oene. Met een loepzuivere hattrick schoot de van VSW overgekomen spits na rust uit zijn slof.

Een week eerder verspeelde Wijthmen diep in blessuretijd twee punten tegen HTC. Dat voelde toen als een vorm van onrecht. Tegen Mariënheem werd die teleurstelling weggespeeld. Er werd bij vlagen heel aardig gevoetbald. En de 0-1 was van grote schoonheid. Sander Nijmeijer schoot de bal van buiten het strafschopgebied met zijn chocoladebeen stijf (de rechter) in de kruising.

Feitelijk en achteraf gezien was daarmee de wedstrijd beslist. Er waren toen slechts 13 minuten gespeeld. Het elftal van Sander Zuidema speelde vrijuit en creëerde volop kansen. Doelman Max Beernink, terug van de wintersport, had gerust een dagje aan zijn vakantie kunnen plakken, want hij kreeg in Mariënheem nauwelijks werk te doen.

De wedstrijd werd na rust in het slot gegooid door William van Oene. Tegen HTC al goed ingevallen ontpopte hij zich in Mariënheem als een trefzekere spits. Zijn 0-2 en 0-3 waren echte spitsendoelpunten. De tegentreffer (1-3) kwam een kwartier voor het einde van de  officiële speeltijd uit de lucht vallen. Heel even, met de ontknoping tegen HTC nog vers in gedachten, keken sommigen bij Wijthmen elkaar aan: het zou toch niet…..? Nee dus. Met zijn derde doelpunt van de dag maakte William van Oene een einde aan alle onzekerheid.

Nog meer goed nieuws: Nick van Gurp en Joran van der Vechte zijn herstellende van hun knieblessures en kunnen revalideren. Voormalig ploeggenoot Jim Brinkhof is benoemd tot trainer van de PEC Zwolle Vrouwen. Van harte! Volgende week speelt Wijthmen thuis tegen SVV op De Elshof (14.30 uur).

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Jesse Reins (Niek Holterman), Mark Schonewille, Jeroen Webbink, Maikel Frijlink, Jari Krul (Thijs Hülsmann), Wouter Klei, Sander Nijmeijer, William van Oene (Tom Diepman), Nebi Öztürk (Mark Zuidberg).

De foto’s zijn gemaakt door Robin Schoemaker.