Drie punten en twee debutanten

14 april 2024 20:30

“Het zou toch niet weer?” Je zag het iedereen in en om het veld denken. Tegenstander MVV maakte de aansluitingstreffer in de dying seconds. En het eerste elftal verspeelde dit seizoen meer punten in blessuretijd. Nu niet. Het bleef bij 3-2.

De thuisclub zette de wedstrijd naar zijn hand in de tweede helft. Toch was er opluchting. Alleen voor Jordi van der Kamp en Koen Mulder had de wedstrijd langer mogen duren. Zij maakten hun (competitie)debuut en genoten zichtbaar.

Trainer Sander Zuidema had flink moeten puzzelen met de opstelling, want hij kon om verschillende redenen geen beroep doen op nogal wat (basis)spelers. Nebi Öztürk (geschorst), Stan Noordman, Tom Diepman en Erik Schonewille (geblesseerd), Jeroen Webbink en Jari Krul (vakantie) ontbraken. Anderen waren pas teruggekomen van blessures en nog niet fit genoeg bevonden voor de basis. Tegen MVV’69, de middenmoter uit Marle, bleek maar weer eens, dat in principe geen mens onmisbaar hoeft te zijn in voetbal mits het gemis op een andere wijze wordt gecompenseerd (tactisch, door werklust of opportunisme bijvoorbeeld).

Wel begon MVV als de betere aan de wedstrijd. Zuidema greep vanaf de kant al snel in en voerde wat onderlinge omzettingen in het veld door. Maar de 0-1 van MVV was ronduit verdiend te noemen. Gek genoeg kwamen de roodwitten na die tegentreffer, die viel halverwege de eerste helft, beter in het wat opportunistische spel.

Het centrale verdedigingsduo Mark Schonewille-Sander Nijmeijer stond net als vorige week tegen Noord Veluwe Boys als een huis in het ouderwetse “4-3-3” en bij de ervaren spelers begon het merendeel van de opbouw. Middenvelders Wouter Klei en Maikel Frijlink gooiden veel energie in de wedstrijd en langzaam veranderde het spelbeeld.

De Wijthmense doelpunten vielen pas na rust. Nick van Gurp viel sterk in en forceerde een strafschop, die feilloos werd benut door Sander Nijmeijer (toch alweer de zevende treffer van de aanvoerder). De eveneens ingevallen Joran van der Vechte was met zijn snelheid dreigend op de rechterflank en maakte zijn eerste doelpunt van het seizoen. Wouter Klei liep de 3-1 binnen. Nick van Gurp had de 4-1 op zijn schoen, maar de vroegtijdige beslissing viel niet.

Daardoor werd het in de slotseconden nog heel even spannend met de 3-2. Gelukkig voor de thuisclub floot de 70-jarige (!) en uitstekend optredende scheidsrechter Wim Weuring niet veel later voor het einde van de wedstrijd.

Nog drie wedstrijden te gaan. (Hoewel, de nacompetitie in 5C linkt ook nog steeds.)

Volgende week speelt Wijthmen in Deventer tegen Koninklijke UD).

De foto’s zijn gemaakt door Robin Schoemaker.

De opstelling: Max Beernink, Jesse Reins, Mark Schonewille, Sander Nijmeijer, Thijs Hülsmann (Joran van der Vechte), Wouter Klei, Nick Holterman, Maikel Frijlink, Lucas de Wit (Nick van Gurp), Mark Zuidberg (Jordi van der Kamp), William van Oene (Koen Mulder).